Bij de les

Hoe stel je de samenwerking aan de orde? Pas de BEVERTOEWEG toe!

Medewerkers van De Docentenacademie voor effectief onderwijs geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Jonna Vis, HU-docent en freelance medewerker van De Docentenacademie.

Studenten geven aan dat het project goed loopt, maar jij hebt het gevoel dat de samenwerking niet helemaal lekker gaat. Je kunt er de vinger niet opleggen hoe dat komt.

Je vraagt naar de samenwerking en studenten komen met verwijten over en weer. De studenten vinden het lastig om hun mening over een groepslid los te laten en je kunt ze niet zo ver krijgen om de samenwerking vanuit een ander perspectief te bekijken.

Heb je deze situaties wel eens bij de hand?

Geef de groep dan de opdracht om de samenwerking te evalueren aan de hand van de BEVERTOEWEG.

Wat is de BEVERTOEWEG?
Het is een mooie manier om de samenwerking te bekijken vanuit een helikopterperspectief. Ieder groepslid krijgt eerst zelf de gelegenheid om na te denken over wat hij/zij van de samenwerking vindt waarna ieders inbreng wordt besproken.

Het is een veilige manier om de samenwerking te bespreken, omdat het niet gaat om de individuele rol/bijdrage van de groepsleden maar om de samenwerking als geheel.

Hoe doe je de BEVERTOEWEG?
Na jouw instructie over BEVERTOEWEG kan de groep hiermee zelfstandig aan de slag. De instructie aan de studenten doe je als volgt:

1. Pak een A0 papier en verdeel dit in vier vakken.
  2. Schrijf in ieder vlak een van de volgende woorden BEhouden, VERbeteren, TOEvoegen en WEGlaten.
  3. Ieder groepslid heeft een stapel geeltjes. Jullie schrijven hierop individueel wat jullie willen behouden, verbeteren, toevoegen of weglaten in de samenwerking.
  4. Hang de geeltjes in het desbetreffende vak
  5. Bespreek wat jullie hebben opgeschreven
  6. Kies uit ieder vak een onderwerp dat de komende week de prioriteit heeft.
  7. Formuleer bij ieder onderwerp een afspraak/besluit waar jullie de komende week aan gaan werken. Voorbeeld: Jullie prioriteit bij ‘weglaten’ is afleiding door telefoons. De afspraak die jullie maken om dit bereiken is: jullie leggen alle telefoons in een bak als jullie aan het werk zijn. Op een afgesproken moment mogen jullie de telefoons checken. Daarna gaan de telefoons weer in de bak.
  8. Zorg dat alle vier de afspraken/besluiten concreet zijn, zodat jullie allemaal weten wat er van je verwacht wordt.

De volgende bijeenkomst  bespreek je met het team in hoeverre de afspraken zijn nageleefd en of dit heeft bijgedragen aan de verbetering van de samenwerking.

Na twee weken kunnen de studenten de BEVERTOEWEG weer toepassen en nieuwe afspraken formuleren.

Zet je bij de komende bijeenkomst met je studenten de BEVERTOEWEG in? Ik hoor graag jouw ervaringen!