Hoeveel komt een student aan tijdens zijn of haar studietijd?

Belgische studenten komen gemiddeld 3,6 kilo aan tijdens hun studie. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel onder 340 studenten. Bij mannelijke studenten komt er gemiddeld 5,7 kilo bij, bij vrouwen 2,2 kilo. Het onderzoek liep over een periode van vijf jaar.

Oorzaken voor de gewichtstoename: ongezondere voeding, minder groenten en fruit, meer alcohol. En dan stoppen ze ook nog eens met de sportieve hobby’s uit de middelbareschooltijd.

De onderzoeker waarschuwt dat studenten die gewichtstoename vaak voor altijd meenemen en dat kan ‘nefaste gevolgen’ hebben. Denk aan overgewicht of zelfs obesitas, wat dan weer kan leiden tot ‘welvaartziektes’ als diabetes type 2 en bepaalde kankers.