Kort

Hoger onderwijs gaat wel/niet vanaf 26 april open

Het blijft spannend of de hogescholen en universiteiten vanaf 26 april weer open gaan. De Volkskrant hoort positieve geluiden: ‘Studenten mogen vrijwel zeker vanaf maandag 26 april weer een dag per week fysiek onderwijs volgen.’ Maar het blijft afhangen van de aantallen coronabesmettingen. Komende dinsdag neemt het kabinet een besluit.

De mogelijke heropening van de HU zal overigens niet op maandag de 26e zijn, want dat is een verplichte vrije dag. Dinsdag 27 april is Koningsdag, ook een vrije dag. Dus gaan de deuren van de hogeschool op z’n vroegst woensdag 28 april weer open.

Sommige universiteiten wachten nog met de heropening. De Wageningen University en Radboud Universiteit tillen het over de meivakantie heen en starten 10 mei, schrijft de regionale editie van het AD. In Wageningen begint dan een nieuw onderwijsblok, daarom kiest de universiteit ervoor om op dat moment weer fysiek onderwijs te geven.