Hoger onderwijs zet vaker streep door studie buitenland

Meerdere instellingen in het hoger onderwijs hebben hun uitwisselingsprogramma’s voor het tweede semester uit voorzorg afgeblazen. Dat komt door de coronacrisis en de besmettingen die wereldwijd toe blijven nemen. Zorgeloos studeren in het buitenland zit er daarom even niet meer in.

Volgens DUB werden in het voorjaar veel uitwisselingsprogramma’s al voortijdig afgebroken, zoals ook bij de Universiteit Utrecht het geval is. Omdat zij niet weten hoe de crisis zich in het voorjaar van 2021 ontwikkelt, kappen ze uit voorzorg uitwisseling af. De universiteit hoopt dat stages nog wel door kunnen gaan.

Er wordt gekeken naar alternatieven. Zo wordt in Leiden gedacht aan een uitbreiding van het keuzeaanbod. Meerdere hogescholen en universiteiten kijken naar wat er digitaal allemaal mogelijk is. In dat geval krijgen studenten eerst online les en gaan ze pas naar het buitenland als dat weer mogelijk is.