Hoger onderwijs wil massaal online

Ruim dertig universiteiten en hogescholen hebben subsidie aangevraagd voor open en online onderwijs. Minister Bussemaker is daar blij mee, maar kan maar een kwart van de aanvragen honoreren.

'Dit laat weer eens zien dat universiteiten en hogescholen hun blik op de toekomst gericht hebben', stelt minister Bussemaker tevreden vast. Ze heeft acht ton gereserveerd voor experimenten met onder meer mooc’s (massive open online courses) en vormen van blended learning. Belangrijk, vindt ze, want studenten worden erdoor uitgedaagd en kunnen hun studie flexibeler organiseren. Docenten op hun beurt bereiken een groter publiek dan alleen in hun college en gebruiken meer werkvormen.

De subsidie bedraagt maximaal honderdduizend euro per project en de instellingen moeten daar zelf minstens de helft bovenop leggen. In totaal hebben 31 verschillende hogeronderwijsinstellingen 45 projecten ingediend. Twee derde daarvan is afkomstig uit het wetenschappelijk onderwijs, een derde uit het hbo.

Het is niet bekend gemaakt welke instellingen aanvragen hebben ingediend. Uiterlijk op 1 mei besluit minister Bussemaker welke projecten geld krijgen.