Hogescholen verwachten forse groei in aantallen nieuwe studenten

Het aantal vooraanmeldingen bij hogescholen stijgt met 6,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit gegevens van de Vereniging Hogescholen. Het aantal geïnteresseerden voor de tweejarige associate degrees groeit met bijna 16 procent. Bij de bachelors is de groei landelijk 6,2 procent.

Vooraanmeldingen geven niet het exacte aantal definitieve inschrijvingen weer; die kunnen nog veranderen. Zij geven wel een trend weer.

De HU meldde al begin september tegenover AD Utrecht en RTV Utrecht dat het 15 procent meer nieuwe inschrijvingen telde. Dat zijn fors hogere cijfers dan het landelijk gemiddelde. Ze wijken ook af van cijfers die intern te raadplegen zijn. De woordvoerder van de HU en de afdeling Marketing en Communicatie hebben nog geen gedetailleerde gegevens willen verstrekken over de situatie bij opleidingen en instituten.