Hogeschool doet aangifte tegen ‘Nijenoord-slopers’

De hogeschool heeft bij de politie aangifte gedaan tegen studenten die het afscheidsfeest van Nijenoord 1 uit de hand lieten lopen. Daarbij zijn kopien van studentpassen en beeldmateriaal overgedragen.

Met de studenten van wie de passen zijn ingenomen, zijn gesprekken gevoerd. De hogeschool meldt dat ‘op grond van deze bevindingen zal bepaald worden welke sancties vanuit het studentenstatuut zal worden opgelegd.’

Het studentenstatuut biedt de mogelijkheid om studenten een berisping te geven, de toegang tot HU-gebouwen te ontzeggen (voor maximaal een jaar) of de inschrijving gedurende een jaar te beëindigen. Bij herhaalde overtredingen is definitieve uitschrijving mogelijk.

Veiligheid
Overigens benadrukt de hogeschool dat het om een handvol studenten gaat op het feest dat door 700 mensen werd bezocht. Ook is de veiligheid van de bezoekers niet in het geding geweest, aldus de hogeschool. ‘Nadat de brandinstallatie buiten gebruik is geraakt, heeft de organisatie moeten besluiten rond 22.15 uur het feest voortijdig te beëindigen.’

Direct na de vakantie gaan twee medewerkers uit het instituut voor Veiligheid een evaluatie verrichten om een reconstructie te maken en tot een set van aanbevelingen te komen.