Kort

Hogeschool Fontys hoeft geen boete te betalen voor val student tijdens circusact

Het is onterecht dat de staatsecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan Fontys hogeschool voor de Kunsten Tilburg een boete van 27.000 euro had opgelegd. Dat oordeelt de Raad van State.

De boete kwam er nadat een student tijdens haar opleiding Circus and Performing Art bij een circusact uit de lucht viel en gewond raakte. Volgens de staatssecretaris hield de hogeschool zich namelijk niet aan de arboregels. Maar de Raad van State ziet dat dus anders: de regels zijn niet overtreden en de staatssecretaris mocht haar daarom geen boete opleggen.

De student volgde aan de hogeschool de bacheloropleiding Circus and Performing Art. Een van de onderdelen van de opleiding is ‘rope’. Daarbij moet de student met een aerial silk (banddoek) op hoogte een acrobatische act uitvoeren. Bij dit onderdeel kwam zij naast de valmat ten val en raakte gewond.