Hogeschool ondertekent brandbrief over Utrechts ov: 4 miljard euro nodig

De Utrechtse provincie en gemeente hebben samen met grote bedrijven en kennisinstellingen een brandbrief gestuurd aan het kabinet. Ze noemen verdere groei van Utrecht niet mogelijk zonder investeringen in het ov. Hogeschool Utrecht heeft de brief ook ondertekend.

De Utrechtse gedeputeerde Arne Schaddelee (mobiliteit) wijst erop dat Utrecht de enige grote stad is met maar één intercitystation, in tegenstelling tot Rotterdam, Den Haag en Amsterdam die er minstens drie hebben. ‘Utrecht is het hart van Nederland, heel veel spoorlijnen komen hierdoor. Als Utrecht vastloopt, heb je er in heel Nederland last van.’

Provincie en gemeente pleiten daarom, samen met Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, het UMC en grote werkgevers als Rabobank, ASR en VodafoneZiggo voor een ‘schaalsprong’. Ze hebben 4 miljard euro nodig om het openbaar vervoer goed te krijgen.