Hogeschoolraad trapt op de rem bij opheffing faculteiten

Een krappe meerderheid van de Hogeschoolraad stemt tegen de aangepaste reglementen die nodig zijn om de faculteiten op te heffen. Toch zijn de meeste leden positief over de aanpassingen.

Dat werd duidelijk tijdens de HSR-vergadering op woensdag 9 november. ‘Een peiling geeft een positief beeld over het aangepaste bestuursreglement maar om redenen van zorgvuldigheid willen we de achterban raadplegen’, concludeerde HSR-voorzitter Joost Ansems. Eerder gaf de raad in principe groen licht voor het opheffen van de faculteiten.

De organisatiewijziging moet leiden tot meer onderlinge samenwerking binnen de hogeschool en meer professionele ruimte voor teams.

De Hogeschoolraad, faculteitsraden en Personeelsraad van HU Diensten hadden eerder al kritiek op de wijze waarop dit gestalte krijgt: te veel een top-downbenadering, te centralistisch en weinig focus op ruimte voor instituten en teams.

Onderhandelen
Het college heeft daarop het reglement flink aangepast. In een herziene versie, die de Hogeschoolraad begin deze week ontving, komt het college tegemoet aan de kritiek. Zo staat duidelijk vermeld dat taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie worden belegd: ‘Laag als het kan, hoog als het moet.’ Ook heeft het college de taken en bevoegdheden van college, raad van toezicht en de directeuren verder uitgeschreven.

Toch wil de HSR uitstel om meer tijd te hebben voor overleg met de achterban. Het college stemde daar mee in, mits de raad zich in principe uitsprak voor de ‘voorlopige voorziening’, een reglement waarbij er 22 instituutsraden komen in plaats van de zes faculteitsraden. Goedkeuring hiervan is net als het bestuursreglement nodig om de faculteiten op te kunnen heffen.

Stembriefjes
Daar ging de HSR niet mee akkoord, waarna het bestuursreglement anoniem in stemming werd gebracht. Na het tellen van de stembriefjes bleken er acht stemmen voor, negen tegen en één onthouding. Onbekend is wat er nu gebeurt. Eén scenario is dat het BBR volgende week woensdag alsnog ter instemming op tafel komt. Dan staat ook de tijdelijke voorziening voor de medezeggenschap ter goedkeuring op de agenda.

Het college beraadt zich over het vervolg. Inmiddels is een bericht op de site HUontwikkelt verschenen.