In aanloop naar de finale van de Honoursstudent van het Jaar – tijdens het Onderwijsfestival op 23 januari – belichten we de zes kandidaten in een aantal trefwoorden. Vandaag: Verpleegkundestudent Fenne den Hertog.
Activiteit: ‘Mijn laatste ster haalde ik voor het promoten van het honoursprogramma bij mijn eigen opleiding, Verpleegkunde. Daar doen maar weinig studenten mee met de honoursactiviteiten. Daarom zijn we met studenten én docenten aan de slag gegaan om het meer op de kaart te krijgen. In die activiteit kwam alles samen van wat ik allemaal geleerd heb in dit programma.’
Geleerd: ‘Staan voor wat ik wil, voor wat ik denk. Bij het promoten van het honoursprogramma ging het daar ook letterlijk om. In de cursus Persoonlijk Leiderschap ontdekte ik dat het voor mij belangrijk was om meer procesgericht te denken, niet alleen resultaatgericht. En dat het ook gaat om wat ik wil, niet om wat
ik moet. Daarna koos ik een cursus waarin mijn creatief denken werd getest. Ik dacht van tevoren dat ik dat niet kon. Het mooie van honours is, dat je alles mag uitproberen, je krijgt de ruimte om confrontaties aan te gaan.’
Trots: ‘Toch wel op die laatste ster, die staat voor gedrevenheid. Ik probeer anderen te overtuigen van het nut van honours. Alles wat je daarin kunt doen, heeft invloed op hoe je later wordt, als verpleegkundige en als persoon. Dus als er ook maar één vezel in je lijf voelt: ik wil dit doen – dan moet je het ook doen. Natuurlijk kost het tijd. Maar omdat je kunt kiezen voor dat wat je echt leuk vindt, voelt het niet als extra tijd.’
Het interview is gemaakt in opdracht van HU Honours en verschijnt binnenkort in het Honours-magazine.