Hoogvliet wil vestiging in De Uithof

Het was maandagavond tijdens het Utrechtse Studentenstad Debat al onderwerp van gesprek: de Uithof. Het moet een woonwijk worden, maar mist daarvoor de voorzieningen waaronder een grote supermarkt. Een nieuwe stap in die richting is nu gezet. Hoogvliet wil er een vestiging openen.

Studentenunie VIDIUS deed eind 2013 onderzoek naar leefbaarheid in de Uithof en daar kwam uit naar voren dat studenten, medewerkers van de HU en de UU en bewoners van de Uithof meer winkels willen in het science park.

Harm de Jong van VIDIUS vindt een tweede supermarkt op het terrein ‘gigantisch nodig’. De Studentenunie hoort studenten al jaren klagen over het gebrek van een supermarkt op het science park. De SPAR die er zit wordt te klein en te duur gevonden en de andere opties zijn te ver weg.

Wensen van het publiek
Met de onderzoeksresultaten in het achterhoofd ging de studentenunie om de tafel met verschillende supermarktketens. Er bleek op de Leuvenlaan en de Padualaan ruimte te zijn. Hoogvliet bekijkt nu of en hoe er op deze plek een supermarkt gerealiseerd kan worden die aan de wensen van het publiek voldoet.

De grond in de Uithof wordt beheerd door de Universiteit Utrecht en die heeft nog niet officieel gereageerd op de plannen van de Hoogvliet. VIDIUS hoopt dat de keten z’n plannen doorzet en tot de definitieve overeenstemming een filiaal opent in een container. Alles om de Uithof leefbaarder te maken voor de tweeduizend inwoners van de wijk en de zestigduizend mensen die er dagelijks studeren en werken.