Het woord ‘burgerberaad’ nu ook gevallen in de Hogeschoolraad

Lokaal op Padualaan 99. Foto: Kees Rutten

Hoe kunnen we studenten meer betrekken bij de besluitvorming van de HU? Over die vraag bogen leden van de Hogeschoolraad zich bij de wekelijkse vergadering. Mogelijk biedt een burgerberaad onder studenten uitkomst.

‘Is het tijd voor een burgerberaad aan de HU?’, had Eva Rovers dinsdag aan de zaal gevraagd op de Dag van de Duurzaamheid. Zo’n beraad zou de betrokkenheid van studenten bij de besluitvorming kunnen vergroten en ze een stem geven die anders niet wordt gehoord, opperde ze. Sommigen hebben immers geen tijd zich naast hun studie een heel jaar intensief in te zetten voor de Hogeschoolraad.

Rovers oproep bleef niet onopgemerkt tijdens de vergadering van de Hogeschoolraad (HSR) afgelopen woensdag. Volgens een van de leden is een burgerberaad hard nodig. Afgelopen verkiezingen bracht namelijk slechts 4 procent van de 34.000 studenten een stem uit. De medewerkers zijn een stuk beter betrokken, met een opkomstpercentage van 44 procent.

Burgerberaad

Een burgerberaad zou uitkomst kunnen bieden om het opkomstpercentage van de studenten op te krikken, suggereerde iemand. ‘Eva Rovers zei dat onze democratische spieren zijn verslapt. We zijn het verleerd naar elkaar te luisteren en compromissen te sluiten. En we voelen ons niet meer gehoord. Dat speelt ook onder onze studenten. De medezeggenschap staat te ver van hun bed. Door burgerberaden zouden we die spieren kunnen trainen, ook aan de HU.’

De meeste HSR-leden knikten instemmend, maar er klonk ook tegengeluid. ‘We moeten ervoor zorgen dat het burgerberaad niet náást de medezeggenschap komt te staan. Op die manier kunnen ze uit elkaar gespeeld worden, en dat ziet het college van bestuur maar al te graag. Als er een burgerberaad komt, moet die ónder de medezeggenschap komen te staan.’ De rest was het daar mee eens. ‘We kunnen in ieder geval voorstellen om te beginnen met een experiment’, was de conclusie.

Slordigheden in het proces

Dat de HSR het burgerberaad als onderwerp van gesprek heeft, komt mede doordat de raad worstelt met een lage opkomst van studenten tijdens de verkiezingen van de medezeggenschap. Medewerkers zijn over het algemeen beter betrokken bij het reilen en zeilen van de school. Dat heeft ook te maken met de succesvolle campagne van HUstainable die als nieuwkomer drie zetels veroverde in de HSR, vond men. ‘Zij hadden vol ingezet op sociale media, en dat wierp zijn vruchten af’, merkte iemand op.

In de evaluatie van de verkiezingen en de verkiezingscampagne bleek dat die niet vlekkeloos waren verlopen. In meerdere presentaties was het woord ‘instituut’ verkeerd gespeld en in andere slides miste de instituutraad volledig. Er werd geen e-mail verzonden ter bevestiging van het uitbrengen van je stem, waardoor sommigen waarschijnlijk onterecht dachten dat ze gestemd hadden. ‘Zodra je op de groene knop STEMMEN klikte, moest je nog door naar een andere pagina waar je je stem moest bevestigen.’ Niet iedereen had dit gedaan, lichtte voorzitter Rinne Post toe.

Volle agenda

Ook qua timing valt in het proces van de verkiezingen het een en ander te verbeteren: ‘Medewerkers zijn druk met hun lessen tijdens de campagneweken’, verklaarde iemand. Misschien is het een idee om de verkiezingstijd in te plannen tijdens een onderwijsluwe week? Daarnaast meldt het merendeel van de kandidaten zich pas aan tijdens de verlenging van de periode waarin studenten en medewerkers zich verkiesbaar kunnen stellen. Kortom: we doen iets niet goed!’

Deze tekortkomingen in de organisatie zijn echter niet de oorzaak van de lage opkomst onder de studenten. Daar waren de meeste HSR-leden het over eens. ‘Het is een probleem dat niet alleen met communicatie valt op te lossen’, zei een van hen. ‘Het heeft ook geen zin om de hele HU vol te hangen met posters, dan zie je door de bomen het bos niet meer.’ Misschien dus toch een burgerberaad.