HU-collegevoorzitter Jan Bogerd in bestuur Vereniging Hogescholen

Foto: Femke van den Heuvel

Jan Bogerd, voorzitter van het college van bestuur van de HU, treedt toe tot het bestuur van de koepelorganisatie Vereniging Hogescholen (VH).

Ook Henk Hagoort (collegevoorzitter van Windesheim) en Marjolijn Brussaard (kunsthogeschool ArtEZ) zijn benoemd als lid van het bestuur. Dit gebeurde tijdens de Algemene Vergadering afgelopen vrijdag.

Eind december vertrekken Wim Boomkamp en Leendert Klaassen als collegevoorzitters van respectievelijk de hogescholen Saxion en Stenden. Per 1 januari 2018 ontstaan daardoor twee vacatures in het bestuur. Die worden ingevuld dor Bogerd en Hagoort. De tweede zittingstermijn van Avans-voorzitter Paul Rüpp bij de vereniging eindigt op 1 maart, wat een derde vacature oplevert.

De benoemingsperiode van de drie nieuwe leden duurt drie jaar en loopt tot maart 2021. Zij kunnen daarna nog een keer aangesteld worden. Bogerd zal tijdens de vergaderingen aan tafel zitten met onder andere voormalig HU-collegelid Huib de Jong, nu collegevoorzitter van de Hogeschool van Amsterdam.

De Vereniging Hogescholen vertegenwoordigt bijna veertig hogescholen en behartigt de belangen van het hoger beroepsonderwijs. Het bestuur bestaat uit zeven personen, voorzitter is D66-coryfee Thom de Graaf.