HU-docent moet bericht op blog schrappen

HU-docent Frank Meeuwsen heeft een artikel van zijn weblog moeten verwijderen. De reden: hij heeft via de hogeschool de databank LexisNexis geraadpleegd en voor privédoeleinden gebruikt. Dat zou indruisen tegen de gebruiksvoorwaarden.

Meeuwsen is freelance docent digitale media bij de faculteit Communicatie en Journalistiek. Hij is bezig met een boek over weblogs en zocht enkele weken geleden via de HU-mediatheek in LexisNexis op hoe vaak het woord ‘weblog’ voorkwam in Nederlandse kranten. Hierover schreef de blogger een berichtje op zijn site www.incredibleadventure.nl.

Het bedrijf LexisNexis kreeg lucht van de publicatie en meldde dit bij SURFdiensten, de organisatie die de licenties voor de online databank voor hogescholen en universiteiten regelt. De dienst verzocht daarop de HU om de medewerker het artikel weg te laten halen, waarop de mediatheek van de faculteit de docent dinsdag 23 februari benaderde. Meeuwsen haalde het stukje dezelfde dag ‘tijdelijk’ offline, schrijft hij op zijn blog. Het is overigens via Google nog te traceren.

Volgens Martijn de Breet van LexisNexis mogen medewerkers en studenten de database alleen benutten voor de uitoefening van hun functie. Meeuwsen heeft ‘oneigenlijk gebruik’ gemaakt van de faciliteit. De blog en het boek worden gezien als een commerciële privéactiviteit. ‘Hierdoor zijn wij nu ook in overtreding’, stelt De Breet.

Het gevaar bestaat dat uitgevers hun informatie niet meer ter beschikking stellen aan LexisNexis. Ook zou de HU de licentie voor de databank kwijt kunnen raken.