HU en Amersfoort leggen ruzie over hogeschoolgebouw bij

Een conflict tussen de HU en de gemeente Amersfoort over het pand van de hogeschool is voorbij. Het ging over de bestemming van het HU-gebouw aan het Eemplein in Amersfoort. De gemeente schrapte acht jaar geleden de mogelijkheid om het als kantoor te gebruiken en geeft dat recht nu terug, schrijft het AD Amersfoort.

Het gebouw kreeg van de gemeente acht jaar geleden een maatschappelijke bestemming en mocht dus niet als kantoor functioneren. Dat betekende volgens de HU dat het pand minder waard werd en stapte daarop naar de rechter. Die oordeelde dat de gemeente de HU een miljoen euro compensatie moest geven.

De HU en de gemeente gingen opnieuw om te tafel. De gemeente geeft het gebouw weer een kantoorbestemming en hoeft geen miljoen euro te betalen, zo kwamen de partijen overeen. De gemeenteraad ging hier dinsdag me akkoord.