HU en HKU stoppen met Centre of Expertise ‘U CREATE’

Zora de zorgrobot

Het samenwerkingsverband U CREATE van de HU met Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) stopt op 1 januari 2021. De link van dit Centre of Expertise met de instituten van de HU en HKU is ‘van onvoldoende waarde op dit moment’, stelt het college van bestuur in een notitie.

De samenleving is dermate veranderd dat het Centre of Expertise U CREATE in haar opzet ‘niet meer past’ bij de strategie van de HU en HKU, schrijft het college in een brief aan de Hogeschoolraad (HSR). U CREATE is in 2015 gestart en richt zich op de combinatie gezondheid/welzijn en de creatieve industrie. Het college staat op het standpunt dat deze focus niet past in het profiel van de hogeschool.

Het college stelt dat het Centre of Expertise de afgelopen jaren succesvol was. Samen met de HKU gaat de HU bekijken of het gedachtegoed en de netwerken van U CREATE behouden kunnen blijven. Mogelijk kan het zich aansluiten bij de Health HUB Utrecht, een netwerk van gemeenten en onderwijsinstellingen uit de regio.

Een miljoen euro

De HU ontving tot en met 2018 jaarlijks een miljoen euro van het ministerie van Onderwijs voor U CREATE. In de twee jaren daarna betaalde de hogeschool dit uit eigen middelen. Vanuit de HU zijn drie personen gedetacheerd bij het Centre of Expertise en de bedoeling is dat zij terugkeren. Directeur Walter Amerika is tot het eind van dit jaar als zelfstandige ingehuurd door de HKU.

De HU kent nog twee andere Centres of Expertise. Dat zijn Talent & Skills en Smart Sustainable Cities.

Lees ook: Studievereniging MOP stelt zich voor