HU en universiteit stoppen subsidies aan USC na ‘bangalijst’

Gevel USC 2024
Het USC-gebouw - foto: Kees Rutten

De subsidies aan het USC zijn voor de rest van 2024 per direct stopgezet. Ook zijn vertegenwoordigers van het USC dit jaar niet meer welkom bij officiële gelegenheden van de universiteit en de hogeschool.

De sancties volgen een week nadat het USC zelf de hogeschool en universiteit hadden geinformeerd over een ‘bangalijst’, die rondging onder veel studenten. Op die lijst werden dertig vrouwen van UVSV op hun uiterlijk en seksprestaties beoordeeld. Een aantal daarvan studeren aan de HU, meldde de hogeschool eerder deze week.

Bovenop de sancties verwachten de instellingen openbare excuses van het USC aan studenten van hogeschool en universiteit, maar vooral aan de getroffen studentes. Verder willen ze dat het het USC-bestuur komende maand met een plan komt om de sociale veiligheid te verbeteren. De instellingen willen de voortgang en effectiviteit ervan ‘nauwgezet monitoren’.

Bestuursbeurzen

De subsidie die het USC hierdoor misloopt, bedraagt 3445 euro van de UU en 1148 euro van de HU, zo meldt DUIC. Dat is (vooralsnog) een klein bedrag. Maar als resultaat uitblijft, verlengen ze de sancties en trekken ze ook de bestuursbeurzen van het USC-bestuur in. De UU en de HU verbreken dan bovendien de banden met het USC.

Bij deze bestuursbeurzen gaat het jaarlijks om 70 keer 425 euro, bedoeld voor individuele bestuurders, om studievertraging te compenseren.

Ontoelaatbare cultuur

Cvb-voorzitter van de HU, Wilma Scholte op Reimer, meldt in het bericht: ‘De sancties geven kraakhelder aan dat veranderen van de ontoelaatbare cultuur bij het USC een voorwaarde is voor de toekomst. Daar zien we samen met UU scherp op toe.’

Onder de mededeling verwijst de HU ook naar vertrouwenspersonen en studentpsychologen, voor alle studenten die behoefte hebben aan een gesprek.