HU-ereteken voor Harm Drost, HUgenotenprijs voor…

Foto's: Kees Rutten

Oud-faculteitsdirecteur Harm Drost ontving donderdag het ereteken voor bijzondere verdiensten van de HU. De HUgenotenprijs 2017 ging naar journalistiekdocent John Driedonks, naar studententeam Selficient en alumna Medische Hulpverlening Leonie van der Schans.

Drost was zo’n dertig jaar in dienst van de HU en voorlopers van de hogeschool, lange tijd als directeur van de Faculteit Gezondheidszorg. Collegelid Anton Franken spelde hem tijdens de Jaaropening in TivoliVredenburg het ereteken op. ‘Hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd in de ontwikkeling van de HU als school naar kennisinstelling’, zei Franken. Drost (filmpje) stond onder meer aan de basis van de Academie Gezondheidszorg Utrecht, waarin de HU en Universiteit Utrecht samenwerken.

Harm Drost krijgt het eretekend opgespeld

Gewoontegetrouw werden tijdens de Jaaropening ook de HUgenotenprijzen uitgereikt, aan medewerkers of studenten die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de hogeschool.

Veeleisend
RTV-docent John Driedonks van de opleiding Journalistiek ontving de prijs, omdat voor hem altijd de behoefte van studenten en het werkveld voorop staan. Hij is veeleisend voor zijn studenten en zorgt voor uitdagend onderwijs. Driedonks (filmpje) is de drijvende kracht achter CampusDoc, een onderwijsmodule/festival waarbij documentairemakers worden opgeleid. Omdat hij in het buitenland verbleef, nam journalist, tv-maker en schrijver Ad van Liempt de prijs in ontvangst namens Driedonks.

Verder ontving ook het complete studententeam Selficient (filmpje) de HUgenotenprijs. De zeventig studenten van twaalf opleidingen bouwden een huis dat middels zonne-energie zelfvoorzienend is. Als een van de twee niet-Amerikaanse initiatieven zijn zij erin geslaagd om mee te mogen doen aan de Solar Decathlon, een prestigieuze wedstrijd in de VS op het gebied van duurzame woningen. Het huis wordt momenteel verscheept naar Denver.

Spoedeisende hulp
Oud-student van de opleiding Medische Hulpverlening Leonie van der Schans kreeg als derde de HUgenootprijs. Zij werkt bij de spoedeisende hulp van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam en is medeoprichter en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van de Bachelor Medische Hulpverleners (NVBMH). De vereniging speelde een belangrijke rol in de erkenning van het vak door de beroepsgroep. Van der Schans (filmpje) werd geroemd vanwege haar doorzettingsvermogen, energie en tact.