HU gaat mogelijk leraren Duits opleiden in Amsterdam

De hbo-lerarenopleiding Duits dreigt uit Amsterdam te verdwijnen. De hoop is nu op de Hogeschool Utrecht gevestigd: misschien wil die in het gat springen.

De HU mag haar lerarenopleiding Duits in de gebouwen van de Hogeschool van Amsterdam aanbieden. ‘De gesprekken met de HU daarover lopen op dit moment’, aldus een woordvoerder van de HvA.

Tot nu toe verzorgde de Hogeschool Inholland de hbo-lerarenopleiding Duits, maar die maakte begin mei bekend dat ze haar (kleine) tweedegraads lerarenopleidingen in Amsterdam gaat afbouwen. Nieuwe studenten worden doorverwezen naar de Hogeschool van Amsterdam.

Maar die heeft geen lerarenopleiding Duits in huis en is ook niet van plan om er zelf een te beginnen. Dat is jammer, want er is nu al een tekort aan leraren Duits in Amsterdam. Inholland verwijst aankomende studenten Duits nu naar de HU.

Maar misschien is er een andere oplossing in de maak, blijkt uit antwoorden van minister Bussemaker op Kamervragen. Er zou een hogeschool met een opleiding tot leraar Duits zijn die een lesplaats in Amsterdam wil starten.

Dat is dus de opleiding Duits van het Instituut Archimedes van de HU. De Hogeschool Utrecht was niet bereikbaar voor commentaar.

UPDATE
HU-woordvoerder David Uitdenbogaard bevestigt desgevraagd dat de HU en HvA in gesprek zijn over dit onderwerp.

UPDATE 2
De HU en Hogeschool van Amsterdam gaan niet samen een tweedegraads lerarenopleiding Duits starten. Gesprekken hierover zijn zonder resultaat beëindigd, bevestigt een woordvoerder van de HU na een bericht van Folia. ‘We hebben meerdere opties gericht op samenwerking voorgelegd, maar de HvA maakt andere afwegingen. Dat vinden we jammer.’ De HvA wil in september 2018 zelf met een opleiding Duits beginnen.’