HU-jaaropening: ‘Hoop kan verandering in gang zetten’

Foto: Kees Rutten

De jaaropening van de HU stond in het teken van de hoop. In een drukbezocht Beatrix Theater brak antropoloog en futurist Roanne van Voorst een lans voor de hoop als tegenwicht voor de opkomende scepsis. ‘Rebelleer af en toe.’

Door een toost uit te brengen met een alcoholvrije cocktail opende het college van bestuur het nieuw studiejaar 2022-2023. Onder de luide tonen van een percussieband eindigde de officiële jaaropening van de HU en startte de borrel.

Voor het eerst sinds 2019 konden medewerkers en genodigden de bijeenkomst weer fysiek bijwonen, al was er ook nog een livestream. Ondanks de staking bij NS was het een drukbezochte jaaropening. De zeer lange rij voor de broodjes leken de medewerkers en genodigden voor lief te nemen.

Hilariteit ontstond aan het begin van het programma in de grote zaal van het Beatrix Theater. Dagvoorzitter en journalist Diana Matroos introduceerde Jan Bogerd als collegevoorzitter van de VU (Vrije Universiteit; red.). ‘Niet op de feiten vooruitlopen’, grapte HU-collegevoorzitter Bogerd over deze slip of the tongue. Het ijs was gebroken.

Oorlog in Oekraïne

Het gesprek tussen Matroos en Bogerd ging al gauw over de problemen die zich in de samenleving voordoen. Oorlog in Oekraïne, crisis in de opvang van asielzoekers, toenemende inflatie en stijgende energieprijzen. ‘Wij hebben hier een rol in te vervullen’, meende Bogerd. Hij wees op het grote reservoir aan kennis waarover de hogeschool beschikt. En op de studenten die die HU kan opleiden om deze problemen aan te pakken. Samenwerken is het sleutelwoord.

Maar dat hoorde Matroos de collegevoorzitter vorig jaar ook al vertellen. Waarom nu hetzelfde verhaal? Bogerd: ‘De urgentie neemt toe. Veel jonge mensen worstelen met deze problemen in de samenleving. We moeten studenten een perspectief bieden.’

Die hoop was ook het centrale thema in de lezing van Roanne van Voorst. Zij is alumna van de HU (studeerde Journalistiek). Tegenwoordig is zij docent ‘antropologie van de toekomst’ aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de Dutch Future Society, een organisatie voor futuristen en trendwatcher. Zij schreef een aantal boeken waaronder ‘Met z’n zessen in bed’ en ‘Ooit aten we dieren’.

‘Actievoeren helpt’

Net als Bogerd signaleerde zij dat de problemen op de wereld alleen maar lijken te verergeren. ‘Hoop heeft een imagoprobleem gekregen’, betoogde zij. Scepsis lijkt de overhand te krijgen. Het kapitalisme viert hoogtij en het heeft geen zin om ertegen te protesteren, zegt een deel van de mensen. Maar anderen komen wél op voor het klimaat. ‘Zij zeggen tegen ons: waarom blijven jullie vlees eten en vliegen?’

‘Rebelleer af en toe’, is haar advies. ‘Actievoeren helpt, tegen de norm in denken ook.’ Het gat in de ozonlaag is daardoor bijvoorbeeld verkleind. Zelfs de slavernij is afgeschaft doordat aanvankelijk een kleine groep hiertegen in opstand kwam. Als een groep van 3 tot 10 procent van de mensen begint en 30 procent meekrijgt, dan is dat een kantelpunt. Zo kan een meerderheid ontstaan, vertelde Van Voorst.

Jongeren moeten de kans krijgen om zelf oplossingen te bedenken, vindt zij. De HU moet daarin studenten de ruimte geven. ‘Laten we kijken waar studenten mee komen’, opperde zij. ‘Hoop kan verandering in gang zetten. Ik denk dat de hogeschool daar een belangrijke rol in kan spelen.’