Jan Bogerd aangesteld als interim-bestuurder Avans Hogeschool

Foto: Kees Rutten

Scheidend collegevoorzitter Jan Bogerd gaat 1 september aan de slag als tijdelijk bestuurder bij Avans Hogeschool in Noord-Brabant. Hij treedt toe vanwege de afwezigheid van de collegevoorzitter en het vertrek van een andere bestuurder.

‘Voor mij is het ook verrassend’, zegt Bogerd desgevraagd in een toelichting aan Trajectum. Bogerd: ‘Ik wilde na mijn afscheid tijd nemen om me te oriënteren op de toekomst. Maar zo’n zes of zeven weken geleden nam Avans contact met me op. Of ik tijdelijk bij wilde springen, vroegen ze. Ik vind het leuk om te doen en eervol dat ik gevraagd ben. Maar ik vind het ook belangrijk om een collega-instelling te helpen. Het hbo in brede zin gaat mij na aan het hart.’

Tot eind 2023

Bogerd zal tot het eind van het kalenderjaar het college van bestuur van Avans versterken, bevestigt de collegevoorzitter na een artikel op Punt, het journalistiek platform van Avans. Hij neemt per 1 september afscheid van de HU, na twee termijnen van vier jaar als collegevoorzitter. Daarvoor was hij lid van het college en vanaf 2003 was hij directeur van de toenmalige Faculteit Economie en Management. Ruim twintig jaar is Bogerd betrokken geweest bij de HU.

Philippe Raets is vanwege fysieke ongemakken vanaf april uit de running, meldde Avans eerder. Hij was sinds 2021 collegevoorzitter bij de hogeschool. De bedoeling is dat hij uiteindelijk zijn werkzaamheden weer zal opnemen. Sarah Wilton-Wels, sinds 2020 collegelid bij de Brabantse hogeschool, stapt per 1 september over naar de Hogeschool Rotterdam.

Geen fulltime bestuurder

Vicevoorzitter Jacomine Ravensbergen neemt tijdelijk de voorzittersfunctie in het bestuur over. ‘Ik verheug me op de samenwerking met Jan. Hij is een zeer ervaren bestuurder. Het college is na de zomer weer een driemanschap op volle sterkte’, zegt Ravensbergen over het aantreden van Bogerd. Medio juni werd Frank van Hout aangesteld als interim-bestuurder. Net als Bogerd zal hij aanblijven tot eind december van dit jaar.

Bogerd: ‘Ik kijk ernaar uit om kennis te maken en samen te werken met de studenten, docenten, onderzoekers en medewerkers. Ik verheug me erop een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan de verdere uitrol van de Ambitie2025 (meerjarenbeleidsplan van Avans, red.) en de transitie waarin Avans verkeert. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik samen met Jacomine Ravensbergen en Frank van Hout de organisatie verder kan helpen.’

Mogen andere hogescholen jou bellen voor een interim-klus na jouw tijd bij Avans?
‘Dat kan. Maar het zit niet in mijn planning om fulltime bestuurder te blijven. Bij Avans ga ik voor acht-tiende aan de slag zodat ik nog wat ruimte houd voor andere dingen.’

Je staat straks aan de leiding van de instelling die jarenlang op nummer 1 staat in de Keuzegids hbo.
‘Er zijn verschillen tussen hogescholen. Avans doet het verschrikkelijk goed in de waardering bij studenten. Daar mogen ze trots op zijn. Hogeschool Utrecht heeft weer andere dingen waarin we uitblinken. Gelukkig maar dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Zo hebben we allemaal onze rol in het veld van het hoger beroepsonderwijs. Ik ben ook wel nieuwgierig hoe ze dat doen. Daar kom ik straks achter.’

Wat vinden anderen van Jan Bogerd: ‘Gezellig, stellig maar mist pokerface’