HU krijgt koffieautomaten met havermelk (en ice coffee)

Foto: Kees Rutten

Vanaf 1 september komt er in elk gebouw van de HU een koffieautomaat met havermelk. Daarnaast komen er machines die ook ice coffee aanbieden en zullen er in twee gebouwen foodwalls komen.

In maart riep de Vegan Student Association (VSA) de UU en de HU op om koffieautomaten met plantaardige melk aan te schaffen. Dat is inclusiever en duurzamer, vinden ze. Goed nieuws: in elk gebouw komt vanaf 1 september één koffieautomaat met havermelk. Zo kunnen veganistische of lactose-intolerante HU’ers ook een latte of cappuccino drinken.

Horecamanager Aukje Timmer sprak onder andere met instituten, studenten en de Green Office over deze nieuwe aanbesteding bij Douwe Egberts. ‘Het is een nieuwe ontwikkeling in de markt, waar we aan willen voldoen.’

Er gaat meer veranderen: in elk pand komt een waterbar om water drinken te stimuleren. Studenten tappen daar gratis bruisend of plat water. Ook kunnen ze kiezen voor water met een smaakje.

In Padualaan 99 en Heidelberglaan 15 komt een foodwall, een gekoelde vendingmachine. Hier komen gezonde tussendoortjes, verse broodjes en gezonde repen. En wil je snel een koffietje halen tijdens de pauze van een college? Bij collegezalen en andere drukke punten komen snellere machines

Goedkoper

Er komen 7 machines die ook ice coffee aanbieden. De koffie wordt goedkoper, vertelt Timmer. Een koffie kost nu 33 cent, een luxe warme drank kost 44 cent. Dat wordt 25 cent voor bonenkoffie en 17 cent voor de snellere zetmethode. En 30 cent voor een luxe warme drank bij de bonenmachine en 24 cent bij de snellere zetmethode.