HU-mededelingen: veel aandacht voor de impact

Foto: Kees Rutten

In de corona-update van het Coördinatieteam Corona Crisis gaat het even niet meteen over nieuwe maatregelen. De aandacht verschuift langzaam naar de misschien wel blijvende effecten.

‘Wat we niet mogen verwachten is dat we straks de draad weer oppakken zoals deze was.’ Dat schrijft Tineke Zweed namens het team. ‘We kunnen niet anders dan concluderen dat onze samenleving, onze maatschappij en onze economie nog lang de gevolgen van deze crisis zal dragen. Onze hogeschool is hier geen uitzondering op.’

Ook is er oog voor de extra werkdruk en lastige privéomstandigheden bij sommigen. ‘We beseffen dat we veel van jullie vragen en vergen, laat dat helder zijn.’

Daarnaast is er lof voor studenten en medewerkers die zich nu inzetten voor de samenleving. Zo krijgen optometriestudenten een training om telefonische triages af te nemen, in samenwerking met het UMCU. Daarnaast zijn de 36 ziekenhuisbedden van het Instituut voor Verpleegkundige Studies aangeboden aan UMCU en het Diakonessenziekenhuis.

Rooster, onderzoek en streaming colleges

Tot slot zijn er ook nog wat praktische mededelingen. De publicatie van rooster D is uitgesteld tot eind van deze week. Dat rooster gaat over de periode voor en na 1 juni, waarover de onzekerheid nog groot is.

En: het onderzoek in kenniscentra loopt zoveel mogelijk door. Onderzoekers blijven toegang houden tot laboratoria en faciliteiten in de HU-gebouwen als dat noodzakelijk is voor de voortgang van het onderzoek.

Ook stopt de HU met het streamen van hoorcollleges. Het gebruik van de faciliteiten om hoorcolleges te streamen vanuit de collegezalen is beperkt. Daarom is besloten deze mogelijkheid te staken. ‘Docenten maken massaal gebruik van andere online platformen om hoorcolleges te geven en kunnen daarmee vanuit huis blijven doorgaan’, stelt het Crisis Coördinatie Team.