HU moet nieuwe tegels in Amersfoort zelf betalen

Foto: Paul Go

Het vervangen van de gevelplaten van het HU-gebouw in Amersfoort moet de hogeschool zelf betalen. De kosten – bijna twee miljoen euro – zijn niet te verhalen op het aannemersbedrijf, omdat deze failliet is.

Dat zei Diane de Kruijf, real estate manager van de HU, tijdens een vergadering van een expertgroep van de Hogeschoolraad (HSR) woensdagmiddag 7 juni. De leden vroegen zich af wie moest opdraaien voor de renovatiewerkzaamheden aan het gebouw aan De Nieuwe Poort 21 in Amersfoort.

De gevel wordt gestript waarna de karakteristieke rode tegels worden vervangen of opnieuw bevestigd. De werkzaamheden zijn gestart in de loop van mei en duren tot begin december. De herstelwerkzaamheden zijn nodig omdat het gevaar bestaat dat gevelplaten naar beneden storten. In augustus 2014 viel een tegel naar beneden.

Aansprakelijk
De HU heeft de afgelopen periode onderzocht of de aannemer aansprakelijk kon worden gesteld voor de mankementen. ‘Dat kan niet omdat de aannemer failliet is gegaan’, stelde De Kruijf. Ook kan de schade niet worden verhaald op de voormalige eigenaar, meldde zij.

Hoofdaannemer van het gebouw van de HU Amersfoort was Burgfonds, een van de bedrijven van vastgoedman Roger Lips. Zowel Lips als zijn bedrijven zijn failliet verklaard. Dat de HU de kosten van de renovatiewerkzaamheden uit eigen zak moet betalen, komt niet als een verrassing. In de jaarrekening van 2014 stond een bedrag van 1,9 miljoen gereserveerd voor reparatie van de tegels.