HU-student bereikt met kassabon-app de Duurzame Jonge 100

Samuel Benhaiem, student Electrical Engineering, is koploper op het gebied van duurzaamheid. Hij staat in de Duurzame Jonge 100. Dit is een lijst van jonge ondernemers en young professionals die milieubewustheid hoog in het vaandel hebben staan. Benhaiem is een van de initiatiefnemers van start-up Chex Receipt App. De app maakt kassabonnen overbodig.

Na het betalen van boodschappen swipet de consument de telefoon over een apparaatje waarna de bon uploadt. Volgens Benhaiem worden in Nederland 2 miljard bonnetjes op papier geprint, zegt hij op HU Ontwikkelt. Daarvoor zijn maar liefst 100.000 bomen nodig. Het bedrijfje is ontstaan tijdens de minor Ondernemerschap en later opgenomen bij incubator UtrechtInc. De start-up zoekt ook nog een retailer die de app wil testen.