HU-student genomineerd voor Uitblinker van het Jaar

Foto: screenshot van filmpje.

Vluchteling-student Abdisalam Yasin van de HU is een van de vijf genomineerden voor de award ‘Uitblinker van het Jaar 2018’. Dit is een prijs voor nieuwkomers die een bijzondere prestatie hebben geleverd.

Abdisalam vluchtte in 2008 uit Somalië. Hij werkte daar als leraar geschiedenis en aardrijkskunde op een middelbare school en als directeur van een basisschool. Na het behalen van een verblijfsvergunning startte hij met een deeltijdstudie Sociaal Juridische Dienstverlening aan de HU. Daarnaast werkt hij als teamleider bij VluchtelingenWerk Nederland. Zijn ambitie is om het inburgeringsbeleid te verbeteren.

In 2012 richtte Adbisalam de stichting ‘Vluchtelingen op straat’ op, om aandacht te vragen voor Somalische vluchtelingen die dakloos zijn in Nederland en geen steun krijgen van de overheid.

Initiator van de award is UAF, de organisatie voor hoger opgeleide vluchtelingen. Stemmen op kandidaten kan tot en met maandag 24 september. Bekendmaking en uitreiking van ‘Uitblinker van het Jaar’ is op 6 oktober. De winnaar krijgt een loopbaanontwikkeltraject aangeboden.