HU-studente dreigt land uitgezet te worden

Elen Aroyan, derdejaars International Business and Management Studies, is met haar ouders en zusje ondergedoken. Het gezin, dat is gevlucht uit Armenië, dreigt Nederland uitgezet te worden. UPDATE

Vier jaar geleden is het gezin gevlucht uit Armenië, een republiek ten noordoosten van Turkije. De vader is eigenaar van een dagblad en is aangeklaagd vanwege informatie die in de krant is gepubliceerd, vertelde Soma Ali tijdens een vergadering in de Hogeschoolraad (HSR) op woensdag 25 oktober. Ali is studentlid van de HSR en is net als Elen derdejaars IBMS.

Het gezin kwam terecht in het asielzoekerscentrum in Leersum. Maar omdat er een visumaanvraag bestaat voor Italië wil de Immigratie- en Naturalisatiedienst dat zij naar dit land verhuizen. Na jarenlange procedures zouden zij op 12 oktober uitgewezen worden en op het vliegtuig naar Italië worden gezet. ‘Maar daar zijn zij nooit geweest en daar heeft de IND ook geen bewijs voor’, stelde Ali.

Signaal
Zij wil dat de HSR de zaak bij het college van bestuur aankaart. ‘Ik wil dat de HU een signaal afgeeft dat Elen de studie aan de HU moet kunnen afmaken’, zei zij. Ook zou het college studenten en medewerkers moeten informeren. Ali heeft de zaak ook met de instituutsdirecteur besproken.

Ze kreeg veel bijval binnen de HSR, maar niet iedereen stond achter het initiatief. Een van de leden vond dat de IND wel een punt had en een ander was van oordeel dat een dergelijke individuele casus niet in de raad moet worden besproken. Besloten is dat de mogelijke uitzetting van de HU-student volgende week tijdens de vergadering terugkomt.

Het 15-jarig zusje van Elen Aroyan zit in de derde klas van de havo van het Revius Lyceum in Doorn. Daar is veel onrust ontstaan door de dreigende uitzetting van het gezin, vertelde rector Ilse van Eekelen aan het AD Utrechts Nieuwsblad. ‘Wij zijn geschokt, onze leerlinge Arpine Aroyan wordt onverwacht uitgezet. Waar is de medemenselijkheid?’ twitterde het Revius Lyceum. De leerlingen zijn een handtekeningenactie gestart.

UPDATE
Het college van bestuur laat in een reactie weten dat studenten die een opleiding aan de HU zijn begonnen die ook af moeten kunnen maken, meldt woordvoerder David Uitdenbogaard. Ook juicht het college toe dat studenten in de bres springen voor medestudenten die in een moeilijke situatie verkeren.