HU-studenten onderzoeken succes Utrechtse Steenweg en Langestraat in Amersfoort

De inrichting van winkelstraten is van grote invloed op het succes van deze winkelstraten. Dat blijkt uit onderzoek van studenten van de opleiding Built Environment aan de HU. De studenten vergeleken de Langestraat in Amersfoort en de Steenweg in Utrecht, in opdracht van RuimteVerhaal, meldt de HU

Hoewel de twee winkelstraten veel gemeen hebben – gesitueerd in een historische binnenstad, even breed en veel ‘funshoppers’ – ondernam het winkelend publiek in Amersfoort meer activiteiten dan op de Utrechtse Steenweg.

‘Als wordt geïnvesteerd in mensen die wél naar de straat komen, kan zelfs met minder bezoekers de vitaliteit van een winkelgebied worden gestimuleerd’, aldus opdrachtgever RuimteVerhaal.