HU-studenten vast in wintersportoord

Zo’n zestig HU-studenten van studievereniging Forum van Economie zitten in het Franse wintersportgebied Saint-Sorlin d’Arves sinds vanochtend acht uur vast. Ze moeten wachten op vervoer dat hen naar huis kan brengen.

Door lawinegevaar is het moeilijk om het gebied te bereiken. HU-student Falco van Netten vertelt dat de groep vanochtend om 8 uur hun hostel moesten verlaten om plaats te maken voor een groep studenten van USC uit Utrecht, die komende week hier skiën. Zij konden wel het oord binnen, terwijl Falco en zijn medestudenten nog niet konden vertrekken. De studenten moesten buiten wachten tot hun bus zou komen.

Op een gegeven moment vertrok er wel een bus zonder de studenten, maar ze stonden niet op de juiste plek, zo kreeg de groep te horen. Sommige studenten, onder wie een HU-student, raakten onwel en zij zijn afgevoerd met een ambulance. Vanavond rond achten konden de studenten in een disco terecht, waar ze in ieder geval binnen kunnen wachten tot er een bus komt.

Volgens Falco laat reisorganisatie Husk de studenten aan hun lot over. De organisatie communiceert niet. De studenten konden overdag niet naar een toilet, omdat ze geweigerd werden bij de receptie. De emoties liepen af en toe hoog op, zeker nadat studenten onderkoeld raakten en er soms een lichte paniek uitbrak.

Om een uur ’s nachts is nog onduidelijk waar ze de nacht zullen doorbrengen.

Update: Vannacht rond drie uur zijn ze met een bus naar het dal gebracht. De chauffeur heeft volgens Falco van Netten de thuisrit geregeld. De studenten zullen in de loop van zondag thuis komen.