HU telt weinig tijdelijke contracten: 10 procent

De HU heeft het minst aantal personeelsleden met tijdelijke contracten, in vergelijking met twaalf andere grote en middelgrote hogescholen. Zo’n 10,2 procent heeft in Utrecht een aanstelling met einddatum.

Dat blijkt uit cijfers over medewerkers in het hbo die de Vereniging Hogescholen (VH) vrijdag online heeft gezet. De peildatum van de gegevens is oktober 2019. Hogeschool Leiden is koploper met het aantal tijdelijke dienstverbanden: 28,6 procent. Daarna volgen Hogeschool Rotterdam (26,7 procent) en Windesheim (24,4 procent).

Landelijk gezien heeft op de peildatum bijna 85 procent van het personeel bij hogescholen een vast contract. Dat is 4,5 procent meer dan in 2019. In de cijfers van de tijdelijke contracten zijn ook de docenten meegerekend die zijn aangesteld met uitzicht op een vast contract: in het eerste jaar is hun aanstelling officieel nog tijdelijk.

Ook laat de factsheet van VH zien dat het aantal docenten in het hbo stijgt met 3 procent in 2019 ten opzichte van 2018. Het aantal studenten groeide met slechts 1,7 procent. Dat betekent dat er landelijk gezien in het studiejaar 2019/2020 meer docenten per student zijn dan het jaar daarvoor.