HU Thermometer: medewerkers leveren tijdens corona kwalitatief goed werk af (zeggen ze zelf)

Archieffoto Kees Rutten

Hoe komen medewerkers van de HU de coronacrisis door? Zij vinden zelf dat zij voldoende kwalitatief werk kunnen leveren, blijkt uit onderzoek van de HU Thermometer. Op dit punt geven de medewerkers een hogere score dan medewerkers van vergelijkbare onderwijsinstellingen. De bevlogenheid van HU-medewerkers ten aanzien van het werk is ook dik in orde, maar iets lager dan bij deze andere organisaties.

Dat blijkt uit de eerste bevindingen van de HU Thermometer. Deze enquête is afgenomen onder medewerkers van diensten, instituten en kenniscentra van de hogeschool. De respons is ruim 56 procent. Het focust op werkbeleving en werkgeluk en vervangt het eerdere tweejaarlijkse werkbelevingsonderzoek. HU Thermometer is uitgevoerd door het Amsterdamse bureau Effectory, dat ook andere hogescholen, universiteiten en mbo-instellingen onderzocht.

Op de vraag in hoeverre het mogelijk is om kwalitatief goed werk af te leveren, gaven de HU-medewerkers gemiddeld een 7.3 (op een schaal van 0 tot 10). Bij andere vergelijkbare onderwijsinstellingen gaven de collega’s zichzelf een 6.9, bijna een half punt minder. Op vragen over de bevlogenheid (zaken als trots op het werk en de zinvolheid ervan) oordeelt HU-personeel gemiddeld met een 7.1; tegenover een score van 7.6 bij de andere organisaties.

Fit en energiek

De oordelen over welzijn eindigen iets lager: fit en energiek voelen komt uit op 6.4, het nog drie maanden kunnen volhouden op 6.5 en de balans werken en ontspanning eindigt op een voorzichtige 5.8. Medewerkers denken positief over het effectief samenwerken: een beloning van 7.2, flink hoger dan de 6.5 bij de vergelijkbare instellingen. De contacten met collega’s krijgen een waardering van 6.9 en de mogelijkheden voor professionalisering van het team een 6.0.

Op de vraag of het werken tijdens de corona-pandemie (online) effectief is, zijn de meningen verdeeld: het resulteert in een 5. De betrokkenheid bij de HU is voor een meerderheid gelijk gebleven (57 procent), voor ruim een derde ligt dat lager en voor zo’n 6 procent hoger.

Ongeveer hetzelfde beeld toont de verbondenheid tijdens corona met het organisatieonderdeel waartoe de medewerkers behoren (instituut, dienst of kenniscentrum). Het gros vindt dat dit hetzelfde is gebleven (56 procent), voor een derde is het gedaald en bij 9 procent is het hoger.

Diensten scoren hoger

De bevindingen van de diensten, instituten en kenniscentra zijn ook naast elkaar gezet. In hoeverre het mogelijk is om kwalitatief goed werk af te leveren? Op die vraag gaf het personeel van de diensten zichzelf een dikke 7.8. Dat is flink hoger dan het HU-gemiddelde van 7.3. De instituten beloonden zich met een 7.1 en de kenniscentra gaven een 7.2, beide lager dan het HU-gemiddelde.

Hetzelfde beeld tonen de organisatieonderdelen op de gebieden bevlogenheid, welzijn en samenwerking met collega’s. De diensten scoren op bijna alle gebieden hoger dan het HU-gemiddelde, de kenniscentra zitten doorgaans op dit gemiddelde en de waardering bij de instituten is veelal lager.

De tweede enquête van de HU Thermometer is dinsdag 6 april gestart. De thema’s zijn teamontwikkeling, werkdruk, sociale veiligheid en HU-gemeenschap. De vragenlijst kan tot en met vrijdag 23 april ingevuld worden.

Ook interessant: Wat vinden studenten? Mag Mark Rutte blijven?