HU verwijdert smartpil uit automaat

Pillenverkoop uit de automaat

Na een paar weken is de pillenverkoop uit de automaat aan de Padualaan 101 gestopt. ‘Er is zoveel discussie over, dat moeten we niet doen. Als studenten die pillen willen gebruiken dan moeten ze die buiten de HU kopen’, zegt Dick de Wolff.

Sinds eind vorig jaar staat in de ruimte bij het food court een automaat waar studenten allerlei kleine dingen kunnen kopen: pennen, Paracetamol, oordopjes en andere nuttige zaken. De automaat verkocht ook Braincaps, een smartpil die volgens de makers een boost geeft aan de concentratie en het geheugen en die uit natuurlijke stoffen bestaat.

‘We hebben niet goed opgelet’, zegt Dick de Wolff, directeur ad interim van de Dienst Bedrijfsvoering. De smartpillen horen bij het standaard aanbod van de firma SchoolSupply, een bedrijf dat non-food apparaten levert aan scholen. Na signalen vanuit de hogeschool is besloten ze niet meer te verkopen De discussie die hierover ontstond, zorgde ervoor, dat de verkoop direct gestaakt is. ‘Als studenten die pillen willen gebruiken dan moeten ze die buiten de HU kopen’, aldus De Wolff.

In Braincaps zitten onder meer cafeïne (opwekkend) en L-theanine (kalmerend). De laatste stof neutraliseert de schadelijke bijwerking van cafeïne, zoals hartkloppingen, claimt de producent. Drie andere toegevoegde stoffen moeten het geheugen stimuleren. Afgelopen september besloot de Universiteit van Amsterdam om de Braincaps uit het assortiment van SchoolSupply te halen.

Sommigen vinden het onzin dat de pillen niet meer verkocht worden. De HU verkoopt immers ook koffie en energydrinks en met zo’n smartpil grijpen studenten niet naar Ritalin.