HU Secretaressesymposium: werken zonder papier

Een honderdtal HU-secretaressen kwam vandaag bijeen op de faculteit Economie en Management vanwege de Nationale Secretaressedag. Tijdens het symposium werden de secretaresses in het zonnetje gezet én werd gekeken naar de toekomst van het vak.

Kelly van Keijzerwaard, executive assistent van de algemeen directeur van Microsoft Nederland, trapte het symposium af met een presentatie over de werkwijze van de ‘toekomstige’ secretaresse. ‘Het nieuwe werken is jouw eigen werkritme bepalen en de techniek die voorhanden is op de juiste manier inzetten.’ Ze benadrukt dat secretaresses een belangrijke schakel zijn binnen bedrijven, ook buiten de werkzaamheden om. ‘Deze baan is meer dan alleen werk. Het is ook een stukje sociaal gebeuren. Ik vind het belangrijk dat het gezellig is op kantoor.’

HU-adviseurs Ludger Maas en Jos Berkers vertelden daarna over ‘papierloos vergaderen’, een project in het HU-bestuursgebouw. Volgens hen ligt er een grote mogelijkheid in het gebruik van tablets door secretaresses bij hun dagelijkse bezigheden. Vanuit de zaal werd daar enigszins terughoudend op gereageerd op het gebruik van de tablets. Zeker omdat de synchronisatie van documenten, gecreëerd op Windows-pc’s, op de tablets van Apple nog weleens voor problemen zorgt.

Gespreksleider John Driedonks, docent aan de School voor Journalistiek, legde het duo vervolgens de vraag voor of er niet een lijn getrokken moet worden binnen de HU: Of Windows of Apple. Maas reageerde als volgt: ‘De eerste Windows tablets zijn inmiddels aan de Oudenoord zijn getest, maar ze voldoen nog niet aan de gewenste eisen.’ Voorlopig lijkt de app Points2Share de tijdelijke oplossing te zijn. Deze app maakt het mogelijk eenvoudig documenten op de Ipad te creëren en te bewerken.

Driedonks wenste bij afsluiting de ‘nieuwe’ secretaresses meer dan alleen succes. ‘Ik ben een realist, dus ik zeg ook: ‘vooral heel veel sterkte.’’