HU stopt met fixus bij juridische opleidingen

De opleidingen HBO-Rechten en Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD) van de HU stoppen met ingang van komend collegejaar met de numerus fixus.

Er zijn verschillende redenen voor deze stap, zegt Gerard Hupperetz, interim-directeur van het Instituut voor Rechten. De juridische opleidingen van de Hogeschool van Amsterdam en Leiden schaffen de studentenstop komend studiejaar af. Daarbij heeft Windesheim aangekondigd om met HBO-Rechten te willen beginnen in Almere.

Verder blijkt dat studenten zich laten afschrikken door de fixus. Ze melden zich makkelijker aan bij opleidingen bij hogescholen waar ze sowieso aangenomen worden, zoals de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. ‘Het gevolg is dat je zelfs minder studenten binnenhaalt dan volgens de fixus mogelijk is’, zegt Hupperetz. ‘We wilden minder maar kwalitatief betere studenten binnenhalen via een taaltoets, maar moesten uiteindelijk ook studenten toelaten die de verplichte taaltoets slecht hadden gemaakt.’

Arbeidsmarkt
De studentenstop voor HBO-Rechten is in 2014 ingesteld terwijl SJD een jaar later volgde. Door deze maatregel moest de toevloed van studenten worden ingedamd. Dat was nodig om de kwaliteit van het onderwijs op pijl te houden. Ondanks de minder goede perspectieven op de arbeidsmarkt kozen velen voor de juridische studies. ‘Landelijk is er geen sprake meer van groei van de instroom van studenten rechten, terwijl de arbeidsmarkt weer lijkt aan te trekken’, stelt Hupperetz.

De HU hanteert in het studiejaar 2016-2017 voor 27 opleidingen een numerus fixus. Per studie is een maximaal aantal eerstejaars vastgesteld. Toelating is afhankelijk van de gemiddelde hoogte van het eindexamencijfer en van loting. De studentenstop geldt voor bijna alle opleidingen van de faculteiten Gezondheidszorg en Economie & Management, maar ook voor de opleidingen Journalistiek, Communication and Multimedia Design, Communicatie, Integrale Veiligheidskunde, Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek en Chemie.