HU-studenten winnen JP Morgan Start-Up Award

Nadat ROBUUST, het bedrijf van HU-studenten Small Business & Retail Management (SMRM), eerder de beste pitch van Nederland gaf voor de bankiers van JP Morgan Chase, heeft het bedrijf nu ook de JP Morgan Start-up Award 2015 in de wacht gesleept. De studenten wonnen de Benelux-finale en daarmee een investering van € 5000 in het bedrijf. ROBUUST laat onder meer in sociale werkplaatsen snijplanken maken van bomen die gekapt zijn in de Eemvallei.

De jury van JP Morgan Chase vindt de snijplank van ROBUUST een sterk product en ziet ruimte voor groei door het tevens produceren van andere houten producten. Daarnaast wordt het verhaal achter het product als erg belangrijk aangemerkt. ROBUUST brengt namelijk milieubewuste snijplanken op de markt, gemaakt van bomen die verplicht moeten wijken voor bijvoorbeeld nieuwbouwprojecten. Deze bomen krijgen vervolgens een tweede leven door ze te verzagen tot robuuste snijplanken, waarbij het hele proces maatschappelijk verantwoord verloopt. De planken worden onder meer gemaakt in sociale werkplaatsen.

“Dit is heel gaaf en we zijn ontzettend blij met de winst”, zegt Bram de Jong, adjunct-directeur van ROBUUST en eerstejaars student SBRM. “Dit is een mooie investering in het bedrijf en we gaan zeker verder.” ROBUUST stond in februari op de kerstpakkettenbeurs en daar meldden zich veel enthousiaste bedrijven die wel zo’n duurzame snijplank aan hun werknemers willen schenken. “Zodoende hebben we al bijna 45.000 orders binnen en we kunnen de € 5000 goed gebruiken om die orders daadwerkelijk op te pakken. We zullen hierbij onze blik verruimen naar bomen die buiten de Eemvallei worden gekapt. Zo kunnen we ook andere lokale markten in Nederland aanboren.”

ROBUUST staat op 10 juni ook nog eens in de landelijke finale van Jong Ondernemen in het Beatrix Theater in Utrecht. Daar maakt het bedrijf kans om Student company van het jaar 2015 te worden. Of tot publieklieveling te worden gekroond en met 6000 euro naar huis te gaan. Ook jij kunt op ROBUUST stemmen, op jongondernemen.nl.