HU-studenten winnen met app BEP de Crossover Challenge

Studenten van HU wonnen donderdag 2 juni de Crossover Challenge met hun idee voor de app BEP. BEP helpt zorgverleners makkelijker te communiceren met patiënten van allochtone afkomst.

De studenten winnen 10.000 euro om hun idee te ontwikkelen tot een heus product. In een pitch van drie minuten vertelde student Judie Slingerland dat de doelmatigheid van zorg voor allochtonen achter blijft door een taalbarrière en gebrek aan culturele kennis. De app biedt aan zorgverleners een goede vertaalfunctie en culturele kennis.

Vier van de vijf teamleden studeren Verpleegkunde of Farmakunde bij Hogeschool Utrecht en liepen stage in ziekenhuizen. Deze ervaring en die van collega’s gebruikten zij voor het ontwikkelen van BEP.
Blik verruimen
Ziekenhuizen zien zij dan ook als de grootste afzetmarkt voor BEP, hoewel de jury de groep meegaf om hun blik te verruimen en ook te kijken naar andere zorgverleners. Het prijzengeld wordt gebruikt om BEP technisch verder te ontwikkelen. ‘Samen met de eindgebruiker gaan we nu werken aan het product. Zij moeten er tenslotte straks mee aan de slag. Na de ontwikkelfase gaan we testen en kunnen we hopelijk het product op de markt brengen’, vertelt Maayan Martens, een van de bedenkers van BEP.
Een half jaar geleden begonnen 23 teams van studenten met een idee voor een product of dienst aan de Crossover Challenge. Via vier afvalrondes werden zij uitgedaagd om hun idee te ontwikkelen en na te denken over zaken als een afzetmarkt, verdienmodel en groeimogelijkheden. Uiteindelijk hebben vijf teams de finale weten te halen.
Kartonnen tenten
De tweede prijs in de Crossover Challenge ging naar Carto, een app om de communicatie tussen gemeente en inwoners te verbeteren. De studenten van Carto winnen 6.500 euro. Kartent, een groep studenten die milieuvriendelijke kartonnen tenten voor op festivals ontwikkelde, won de derde prijs en 3.500 euro. Tot slot won de Movemat, ook van HU-studenten, de publiekprijs voor hun interactieve mat die kinderen met kanker meer moet laten bewegen.Bron: HU Redactie