HU-studenten zeer optimistisch over de toekomst

In het volle besef dat de toekomst zeer veranderlijk is, geloven HU-studenten in overweldigende meerderheid dat hun eigen toekomst er rooskleurig uitziet. Slechts over de toekomstbestendigheid van de eigen opleiding bestaat bij een kleine groep twijfels. Dat blijkt uit een onderzoek van Trajectum onder 247 studenten van de HU.

In het papieren magazine van Trajectum voorspellen trendwatchers en professoren een zeer veranderlijke toekomst voor de studenten van nu. Maar daarnaast vroeg Trajectum ook aan studenten zelf hoe zij naar de toekomst kijken. Beseffen ze dat we een tijd vol veranderingen tegemoet gaan? Denken ze daarop goed voorbereid te zijn met hun opleiding? En zien ze het allemaal een beetje zitten? Of denken ze juist deel uit te maken van een bij voorbaat verloren generatie, opgeleid voor werkloosheid en gedoemd tot een angstig leven in een onveilige samenleving?

De uitslagen waren uiterst positief. Bij stelling 1: ‘Ik verwacht dat onze samenleving de komende vijftien jaar heel erg gaat veranderen’ antwoordde 93 procent met 'ja'. Daarnaast meent 86 procent dat deze generatie volop kansen heeft, en ziet 83 procent de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Ook stemde een grote meerderheid (80%) in met de stelling: ‘Naar mijn mening volg ik een opleiding die futureproof is – me goed voorbereidt op de komende tien tot twintig jaar.’

Meer resultaten in het papieren magazine van Trajectum.