HU trekt fors meer eerstejaars

De HU kan dit studiejaar fors meer studenten verwelkomen. De vooraanmeldingen voorspellen een groei van 13 procent ten opzichte van vorig jaar. Landelijk staat de toename op 8 procent. De Hogeschool Utrecht is daarmee de op een na grootste groeier onder de grotere hogescholen. Alleen Inholland krijgt – na een dip van enkele jaren – meer studenten te verwerken: 20 procent. De Haagse Hogeschool volgt met 12 procent.

Uitgesplitst naar faculteiten aan de HU is Natuur en Techniek koploper: de vooraanmeldingen beloven een toename van maar liefst 28 procent eerstejaars. Maatschappij en Recht is goede tweede met 18 procent, gevolgd door Educatie met 14 procent. De faculteiten Gezondheidszorg alsmede Economie en Management staan op 10 procent meer vooraanmeldingen terwijl Communicatie en Journalistiek 6 procent groei vertoont.

De vooraanmeldingen geven niet het exacte aantal definitieve inschrijvingen weer. Die zijn pas begin oktober bekend als alle administratieve gegevens zijn verwerkt. Maar ze geven wel een trend aan.

De FNT krijgt ruim 2100 eerstejaars te verstouwen, dat zijn er zo'n 470 meer dan vorig jaar. Christine de Thouars, tijdelijk directeur stafdiensten bij de faculteit Natuur en Techniek, meldt dat het vooralsnog niet leidt tot grote problemen. ‘Of het allemaal past moet nog blijken, maar we hebben de nieuwe studenten goed kunnen roosteren. De praktijk moet het uitwijzen, maar het lijkt allemaal goed te gaan.’

Ook bij de faculteit Educatie is geen paniek uitgebroken. Daar komen meer dan 3000 nieuwelingen om de hoek kijken, bijna 400 meer. Volgens faculteitsdirecteur Dick de Wolff loopt het wel. ‘Het is soms een beetje puzzelen met stoelen en tafels maar dat is eigenlijk alle jaren zo’, zegt hij. ‘Die nieuwe studenten verdelen zich over 42 opleidingen dus uiteindelijk valt het wel mee met de drukte.’