HU-verkiezingen: weinig rumoer, lage opkomst

4,7 procent: dat was het gemiddelde opkomstpercentage bij tussentijdse verkiezingen voor een zevental medezeggenschapsorganen aan de HU.

Minder dan een jaar geleden, toen er ook al tussentijdse verkiezingen waren en een opkomstpercentage van 5,8 procent werd gehaald. Maar toen was er meer reuring rondom de verkiezingen.

De terughoudendheid in de campagne is gedeeltelijk opzet: het gaat dit jaar slechts om een zittingsperiode van een half jaar, in maart volgen alweer nieuwe kandidaatstellingen en in april of mei nieuwe verkiezingen. Vanaf dat moment beginnen de zittingsperiodes in september en niet meer in februari. Bedoeling is dat er bij de volgende verkiezingen meer aan publiciteit wordt gedaan, vooral via online media.

Hogeschoolraad
Overigens liepen de opkomstpercentages fors uiteen. Voor de personeelsraad van HU Diensten heeft liefst 34,6 procent gestemd, terwijl bij de studentgeleding in de facultaire medezeggenschapsraad (FMR) van de Faculteit Natuur en Techniek (FNT) slechts 3,5 procent de moeite nam om te stemmen.

Ook voor de studentgeleding van de Hogeschoolraad (voorheen Centrale Medezeggenschapsraad) was het stempercentage laag: 3,7 procent. Daar streden zes kandidaten om twee zetels. Beide plaatsen gingen naar de fractie MUST.

Opleidingscommissie
Opvallend was verder dat je in een opleidingscommissie gekozen kunt worden door slechts 9 stemmen te krijgen (en eruit kunt vallen door nog minder stemmen te halen). Dat lijkt voeding voor het voorstel om verkiezingen voor opleidingscommissies af te schaffen. Het college van bestuur heeft daarover nog geen beslissing genomen.

De exacte uitslagen staan vanaf woensdag 27 november op Sharepoint

(Op de foto: campagneposter van verkozen MUST-lid in de Hogeschoolraad Marijn van der Werf )