HU voor tweede keer meest duurzame hogeschool

Hogeschool Utrecht en Wageningen Universiteit hebben woensdagmiddag 11 juni de studentenprijs voor duurzaamheid in ontvangst genomen: de SustainaBul. Ook vorig jaar was de HU de meest duurzame hogeschool en voerde Wageningen de ranglijst aan.

Drie andere onderwijsinstellingen horen eveneens bij de top: de Hanzehogeschool Groningen, de Radboud Universiteit Nijmegen en de TU Eindhoven. Ze kregen maar net iets minder punten van Morgen, de landelijke studentenorganisatie voor duurzaamheid.

Welwillend
Vooral de Hanzehogeschool Groningen valt op: die is van de negende naar de derde plaats gestegen. 'Daaraan zie je hoe hard het kan gaan als je welwillend bent en er de schouders onder zet', zegt Kaja Sariwating van Morgen.

De studenten vroegen de onderwijsinstellingen bijvoorbeeld of ze duurzaamheid een plek in hun curriculum hebben gegeven. 'Dat heeft de Hogeschool Utrecht gedaan, zelfs in opleidingen als sociaal-juridische dienstverlening, waarbij je niet meteen aan duurzaamheid denkt', zegt Sariwating.

Catering
Ook hoe ze omgaan met catering (snoep in de kantine of niet, duurzame koffie of niet?) weegt mee. 'Vaak wordt die catering ingekocht', weet Sariwating. 'Dan kun je natuurlijk eisen stellen, zoals Wageningen doet.'

De onderwijsinstellingen konden niet zomaar ja of nee antwoorden, maar moesten ook met bewijsstukken komen. Bij sommige vragen viel dat wel mee. Kunnen alle studenten minors of cursussen volgen die op duurzaamheid zijn gericht? Bij andere vragen is het bewijs iets lastiger te leveren. Bijvoorbeeld: hoeveel lectoren of hoogleraren richten zich op duurzaamheid? De onderwijsinstellingen moesten functieprofielen en het aantal fte’s meesturen.

CO2-uitstoot
Zo waren er nog veel meer vragen. Of de onderwijsinstelling het drinken van kraanwater aanmoedigt, in plaats van water uit weggooiflesjes. Hoe het zit met afvalscheiding. Of de onderwijsinstellingen de CO2-uitstoot van hun reizende medewerkers probeert te verminderen.

Vanaf plaats zestien tot en met tweeëntwintig maken de studenten geen onderscheid meer. Het is goed dat deze instellingen meedoen aan de lijst, vinden ze. Daar kunnen andere hogescholen en universiteiten een voorbeeld aan nemen.

Bron: Studenten voor morgen Foto: Arie van Scheepen