HU wil lening terug van failliete vastgoedman

De Hogeschool Utrecht heeft nog 1,25 miljoen euro tegoed van de Lips Capital Group (LCG). Onduidelijk is of eigenaar Roger Lips, die failliet is verklaard, aan zijn verplichtingen voldoet.

Vastgoedman Lips is vorige week definitief bankroet. Het gerechtshof in Den Bosch verwierp in hoger beroep de bezwaren van hem. Hij heeft een persoonlijke schuld van 95 miljoen euro aan diverse schuldeisers, meldde het Financieele Dagblad (FD). Een van de crediteuren is de bank SNS Reaal, die 52 miljoen uit heeft staan, en door de staat overeind moest worden gehouden.

Maar Lips heeft ook nog een schuld van 1,25 miljoen bij de HU, schrijft het FD. Bijzonderheden worden daarbij niet vermeld. Woordvoerder Remco Mantel van het college van bestuur kan de hoogte van het bedrag niet bevestigen. Wel zegt hij dat de hogeschool in de laatste fase van de bouw van de HU Amersfoort een lening heeft verstrekt aan Burgfonds. Dit is de hoofdaannemer van de nieuwbouw van de HU in Amersfoort, die in 2010 gereed kwam. Burgfonds is volledig in eigendom van de LCG.

De lening (in vastgoedtermen: voorfinanciering) van de hogeschool aan Burgfonds was nodig om het pand af te kunnen bouwen om het in januari 2010 te kunnen betrekken. De bouw had toen al een vertraging van een half jaar opgelopen en kostte ruim vijf miljoen meer dan begroot. Het vastgoedbedrijf LCG staat op verschillende manieren borg voor de financiering, waaronder een privégarantie van eigenaar Lips, meldt Mantel desgevraagd.

Mantel namens het college: ‘Momenteel verkeert LCG in zwaar weer en is de HU met LCG in overleg over de afwikkeling van de voorfinanciering. Vanwege het belang van deze onderhandelingen worden daar geen inhoudelijke mededelingen over gedaan.’ Hij vervolgt: ‘Mochten de gesprekken niet tot het gewenste resultaat leiden dan zal de HU overgaan tot het indienen van een vordering.’