Hulplijn decanaat breidt uit voor studenten én medewerkers

'We kunnen niet alle problemen oplossen, maar we kunnen naar je luisteren, je doorverwijzen of adviseren.’

Teamleider Studentbegeleiding Frans Meeuwsen - foto: Femke van den Heuvel

Zit je als student of medewerker met een probleem en wil je telefonisch met iemand sparren, dan kun je vijf dagen per week terecht bij de Hulplijn decanaat. ‘Wij zijn geen hulpverleners en kunnen niet alle problemen oplossen, maar wij bieden wel een luisterend oor en denken met je mee.’

Frans Meeuwsen is teamleider Studentbegeleiding en is sterk betrokken bij het Student Support Centre.  Samen met collega’s breidde hij vorige week de Hulplijn decanaat uit. ‘Helemaal nieuw is dit initiatief niet,’ vertelt Meeuwsen. ‘Eerder waren wij al telefonisch bereikbaar voor het maken van afspraken. De laatste weken werd er steeds minder gebeld om een afspraak te maken, maar was er bij studenten en medewerkers wel meer behoefte om hun verhaal telefonisch kwijt te kunnen. Om even met iemand te kunnen sparren.’

‘Daarom hebben we de momenten dat dit telefoonnummer bereikbaar is uitgebreid,’ vertelt Meeuwsen. ‘Nu kun je ons iedere werkdag tussen 10 en 14 uur bellen op (088) 481 3322. Diezelfde dag, zo mogelijk binnen een uur, belt een inhoudelijk expert terug. Dat kan een decaan, keuzeadviseur of studentenpsycholoog zijn. Zo proberen we op afstand te helpen.’

Medewerkers

Studenten kunnen met allerlei problemen aankloppen bij de Hulplijn decanaat. Zo heeft de één thuis problemen met studeren en maakt de ander zich zorgen over zijn of haar financiële situatie. ‘We zijn geen hulpverleners en kunnen helaas niet alle problemen oplossen, maar we kunnen wel naar je luisteren, je doorverwijzen of advies geven.’

De hulplijn is er niet alleen voor studenten, ook medewerkers kunnen er gebruik van maken. En dat doen ze ook, vertelt Meeuwsen. ‘Denk bijvoorbeeld aan een SLB’er die van een student te horen heeft gekregen dat de thuissituatie slecht is, wat het studeren lastig maakt. Dat gaat helaas ook verder: soms voelen studenten zich niet veilig in hun thuis- of familiesituatie. Dan kan het voor die SLB’er fijn zijn om met ons te overleggen: wat kun je in zo’n situatie de student aanbieden? Soms is het antwoord: niet veel. Dat is lastig, maar dan kan een telefoontje met ons ervoor zorgen dat iemand zich gesteund voelt, dat je niet elke situatie kunt oplossen.’

Thuissituatie

Deze crisissituatie vergroot de problemen die er soms al bij studenten zijn, legt Meeuwsen uit. ‘Om bij het eerdere voorbeeld te blijven: als een student voor deze coronacrisis vertelde dat het voor hem of haar moeilijk is om thuis te studeren, dan kon een SLB’er het advies geven om voortaan in de bibliotheek te werken. Nu zijn alle gebouwen van de HU gesloten en verplaatsen deze problemen zich weer naar de thuissituatie.’

De verwachting is dat er de komende weken vaker een beroep gedaan zal worden op de Hulplijn decanaat. Maar het is nog te vroeg om te zeggen of deze permanent zal blijven. Meeuwsen: ‘Dat is nu nog niet aan de orde. Voorlopig is de hulplijn tijdelijk, daarna kijken we wel.’

De Hulplijn decanaat is elke werkdag tussen 10 en 14 bereikbaar op 088 4813322. Mailen kan ook naar decanaat@hu.nl.

Voor studenten die hulp zoeken omdat er weinig structuur meer is of omdat ze hun motivatie kwijtraken: het Student Support Centre zet in op online studiestimuleringsgroepen.

Volg ons op Instagram
Reageer!
Reageer!
Deel via...

Geef een reactie Let bij het reageren op onze spelregels.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *