Achtergrond

Ik ben: sociaal

Mariska Veldkamp merkt voor het eerst dat ze mensen wil helpen als ze achter de servicebalie van de supermarkt werkt. Hier komen klachten binnen die zij vervolgens mag oplossen. Het geeft haar een goed gevoel dat ze mensen tevreden kan stellen.
Ook wil ze van jongs af aan rechter worden. Wanneer ze gaat studeren is de vraag hoe ze deze twee passies kan combineren. Rechten vindt ze eigenlijk te juridisch en maatschappelijk werk te ‘geitenwollensokken’. Sociaal juridische dienstverlening blijkt een goede uitkomst.
Nu helpt Mariska mensen met het ordenen van hun administratie tijdens de Utrechtse Opruimdagen, een project van de hogeschool in samenwerking met de gemeente. Ze maakt een spaarplan of vraagt zorgtoeslag aan. Als dit lukt betekent het voor de cliënten een stap in de goede richting. Zij komen binnen in chaos, en lopen met een nieuw doel weer naar buiten.
De vragen verschillen: de een wil weten hoe je van zorgverzekeraar kan overstappen, de ander zet een plastic zak met post op tafel en zegt ‘kijk maar wat je er mee doet.’
Mariska kijkt hier niet meer van op. Ze zit in het laatste jaar van de opleiding en heeft opmerkelijkere dingen meegemaakt. Tijdens een eerdere stage proberen mannelijke cliënten haar op niet subtiele wijze te versieren. Een andere klant haalt op kantoor opeens een fles whisky tevoorschijn en zet deze aan zijn mond. Bijzonder vindt ze deze situaties. Achteraf kan zij er hard om lachen.
Hoewel Mariska goed is in het helpen van anderen met praktische zaken, is haar eigen administratie ook toe aan een opruimbeurt. Thuis ligt er een stapel ongeopende post te wachten. Dat gaat in de volgende vakantie gebeuren.