Student over docent

‘Ik vind uitstraling van docenten belangrijk’

Mylo over de docenten en de hogeschool - foto: Kees Rutten

De vierde aflevering van de serie Studenten over docenten. Met deze week: Mylou, eerstejaars Communication and Multimedia Design aan Hogeschool Utrecht. Ze vertelt over warrige docenten, de onzekerheid bij studenten en wat zij zou veranderen aan de HU.

Wie was je beste docent en waarom?
‘Mijn beste docent vind ik tot nu toe Jorgen Koolwijk. Hij maakt namelijk vaak tijd om zijn studenten meer persoonlijke aandacht te geven, ook is hij heel geduldig. Voor veel studenten is dat heel fijn. Wij hebben dat ook nodig, iemand met geduld. Verder kan hij goede feedback geven. Dat motiveert mij vooral. Hij geeft niet zijn mening, maar vertelt vooral hoe je een opdracht beter kan uitvoeren. Ik denk ook dat hij mij motiveert door de manier waarop hij lesgeeft en hoe hij uitlegt. Ik blijf daardoor vaker geïnteresseerd luisteren.’

Wat zou je veranderen als je de baas was van de HU?
‘Uhm poeh. Ik, als vormgeving-student, vind het uiterlijk van een school belangrijk. Eerlijk gezegd zou ik de binnenkant van de Hogeschool Utrecht wel willen veranderen. Het kan allemaal wat vrolijker. Het ziet er nu een beetje saai uit, alsof de hogeschool nog midden in de bouw zit. Je kan bijvoorbeeld nog alle leidingen zien lopen.

Wat maakt iemand tot een slechte docent?
‘Bij docenten vind ik uitstraling belangrijk. Ik had een docent bij wie het leek dat ze onvoorbereid de les in kwam.  Ze kwam op mij wat warrig over en ik vond ook dat ze er zo uitzag, alsof ze net uit haar bed gerold is.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat docenten op een prettige manier feedback geven. Ik heb meegemaakt dat een docent eerst zegt of het goed is of niet en direct daarna alle kritiek dumpt. Het maakt studenten onzeker als je op deze manier feedback in ontvangst moet nemen. Als docent moet je juist kijken naar de oplossingen die je studenten kan bieden, in plaats van kritiek leveren.

Ik knap ook heel erg af op docenten die niet luisteren naar hun studenten. Ik vraag mij dan altijd af waarom deze docenten dan voor de klas staan. Je geeft toch les om mensen het vakgebied te leren? Dan moet je ook luisteren naar wat zij te zeggen hebben.’

Als ik docent was dan zou ik de les beginnen met…
‘Ik zou beginnen met iets luchtigs. Een grappig verhaal of zo, om de aandacht van de studenten te trekken.  Zo komen studenten uit de slaapmodus en kan je beginnen met de les.’

Ben je wel eens woest of verdrietig geworden in een les?
‘Ik word altijd blij als de docent een goede presentatie geeft. Ik kan dan mijn werk goed uitvoeren en ik word daar zelfverzekerd van. Het is fijn als docenten zeggen dat je nog niet zo goed hoeft te zijn in wat je doet, daar word ik minder onzeker van. Waar ik echt boos van kan worden, is als docenten alleen maar kritiek leveren op je werk en geen duidelijke feedback geven.’