Columns

Imago

Het imago van een persoon, sport, opleiding, of merk is bepalend of je ermee verbonden wil zijn. Je wil op de foto met een bekende ster. Je wil gezien worden in kleding, waarin je bewonderd wordt. Je wil dingen kunnen en kennen, waarvan anderen zeggen: “Zo, dat is knap van jou.”

Het tegenovergestelde is ook waar. Met een ‘loser’ wil je niet op de foto. Je wil niet gezien worden in kleding, welke jouw vriendengroep niet ziet zitten. Soms durf je niet voor dingen uit te komen. Dat je houdt van bloemschikken bijvoorbeeld. Of dat je als jongen borduren ontzettend leuk vindt.

Voor de introductie van nieuwe merken wordt daarom vaak de hulp van Bekende Nederlanders ingeroepen. Toen Sony de minidisc introduceerde (wie kent die nog?), kregen veel bekende artiesten zo’n apparaat gratis. Zij worden trendsetters gemaakt. Net zoals dit nu gebeurt met de iPad.

Een zwak of slecht imago ombuigen naar een positief imago, is lastig. InHolland krijgt het nog lang zwaar. Kijk naar het imago van korfbal, een fantastische gemengde teamsport. Maar als icoon Mart Smeets er kleinerend over doet en bekende Nederlanders er niet voor durven uitkomen dat ze korfbal een leuke sport vinden, blijft ’t een langdurig gevecht.