In twee dagen zetten HU-studenten grote stappen in de strijd tegen mentale problemen en voor abortus

Bedenk in twee dagen met je klasgenoten een oplossing voor een groot maatschappelijk probleem: die opdracht stelde Joost de Bruin, docent Minoren Project van je Leven & De Staat van de Wereld, aan zijn studenten. ‘Best een uitdaging als je elkaar nog amper kent.’

Zo ontstond bijvoorbeeld het Instagram-account @ditbenikvandaag, bedoeld om het gesprek aan te gaan over mentale problemen. Student Maarten was met zijn groepje één van de bedenkers. ‘Nu alle opleidingen weer op locatie zijn, moet iedereen weer zijn veilige bubbel uit’, vertelt hij. ‘Dat geeft stress en vermoeidheid. Je bent de hele dag weer onder de mensen en moet je daartoe verhouden. Met ons account praten we erover. Je mag het gezellig vinden, maar je mag ook zeggen: “Hey, ik voel me rot vandaag, en dat is oké.”

Maar zijn die mentale problemen van studenten wel zo’n belangrijk maatschappelijk issue? Het CBS stelt dat één op de vier jongvolwassenen kampt met psychische problemen. En dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van 2020. Maar: depressie is hard op weg een modeziekte te worden, schreef columniste Rosanne Herzberger afgelopen zaterdag in het NRC. Ze is niet de enige die schampert over partijen die aandacht vragen voor de ziekte.

Docent De Bruin meent dat sceptici het niet goed begrijpen. ‘Natuurlijk, ik krijg ook wel eens jeuk van alles wat steeds benoemd moet worden. Maar in het hoger onderwijs geven we toch super weinig aandacht aan levenskunst. Hoe ga je om met stress en hoe vind je je weg in deze complexe samenleving? Daar mogen jongeren meer over nadenken. Bovendien: als studenten per mail vragen om in de klas bespreekbaar te maken dat je af en toe een rotdag hebt, dan moet je daar wat mee.’

Lieve woorden voor stoep van de abortuskliniek

Mirthe koos een andere manier om de samenleving te helpen. Haar groepje haalde het AD met hun actie en Insta-account Buikvanvol. Zij schreven woensdagochtend op de stoep van de abortuskliniek in de Biltstraat aardige teksten en tekeningen om vrouwen een hart onder de riem te steken. In het AD stond haar klasgenootje die voor een abortus had gekozen en nare ervaringen had gehad met de anti-abortuslobby.

Mirthe: ‘Haar verhaal maakte zoveel indruk op me dat ik dacht: Wow, wat mooi om deze vrouwen te helpen. Als ze naar de kliniek gaan, lezen ze op de grond lieve woorden waarvan ze zullen begrijpen dat die voor hen bedoeld zijn. Over drie dagen is het krijt verdwenen, maar het account blijft bestaan. Daar kunnen die vrouwen elkaar opzoeken en steunen.’

Wat Mirthe en Maarten betreft blijven hun accounts komende jaren bestaan. Ze hebben de smaak te pakken en blijven hun volgers bijstaan met hun smartphones.

Ook interessant: GGD heeft locatie geopend in De Uithof