Nieuws

‘In 2021 wordt een leraar meer een coach’

Een selecte groep HU-docenten kwam dinsdagavond bijeen tijdens de ‘Future Cooker’. Op dit eenmalige evenement werd nagedacht over onderwijs in 2021. Gedurende verschillende rondes brainstormden de 63 docenten aan verschillende ‘deeltafels’. De uitkomsten zullen gebundeld worden in een manifest, dat moet fungeren als leidraad voor toekomstig onderwijs aan de Hogeschool Utrecht.

Gerlach Velthoven, docent marketing voor deeltijdstudenten, zat aan de deeltafel ‘flexibilisering en vraagsturing’. Volgens hem is een leraar in 2021 veel meer een coach dan een leraar. ‘In de toekomst zal een leraar een student veel minder loslaten. Wij zullen ze coachen in verschillende processen’, aldus Velthoven. Arno Wilkens, docent bij elektrotechniek, nam plaats aan de deeltafel ‘uitdagende leeromgeving’. Hij sluit zich aan bij Velthoven: ‘We gaan studenten veel meer begeleiden.’
Ook John Driedonks, docent journalistiek en deeltafelgenoot van Wilkens, is het eens met zijn collega’s. ‘In 2021 is coaching belangrijker dan het overdragen van basiskennis. Ik verwacht ook dat  op termijn meer mensen uit de praktijk gaan doceren. Flexibiliteit, praktijkkennis en een groot netwerk worden belangrijker dan didactische ondergrond. Dat laatste kan bijgeschoold worden, terwijl aansluiting met de praktijk in het bedrijfsleven niet zo gemakkelijk is.’

Het drietal docenten was goed te spreken over het initiatief ‘Future Cooker’. ‘Het is een goed concept om zo vrijuit te brainstormen’, vertelt Driedonks. Voor Gerlach Velthoven had de avond langer door mogen gaan. ‘Voor mijn gevoel is het resultaat nog niet af en hadden we te weinig tijd’, meent hij.

In de toekomst zullen hoogstwaarschijnlijk meer brainstormsessies plaatsvinden, maar ‘Future Cooker’ en het manifest dat eruit voort zal komen, zijn eenmalig.