Reclame, reclame en nog eens reclame. Tijdens een goede film, op elke mogelijke internetpagina en bij sommige radio zenders heb je werkelijk waar meer reclame dan muziek.
Ik weet niet wat voor reclame-effectdoelstellingen organisaties tegenwoordig formuleren…maar ze gaan ver. En of het reclamebereik daar ook ver mee komt, is nog maar de vraag. Sommige reclames creëren middels een onbehagelijk gevoel van zowat afgunst.
Neem bijvoorbeeld die Zalando online schoenenwinkel reclame, waar je op een doordeweekse dag tussen 08:00 en 09:00 pertinent niet omheen kunt. Of die geloofwaardige Carglass reclame, met die plat pratende vent die doet alsof een sterretje in je autoruit een ramp is en het vernieuwen ervan een fluitje van een cent. De mensen van Carglass bevinden zich namelijk altijd om de hoek, hebben geen agenda en draaien non-profit?
Het is gewoon jammer dat er geen enkele media meer zonder reclame kan overleven. Overal waar je kijkt zie je commercie, handel, promotie. Manipulatie, schijninnovaties en beïnvloeding. Je zou kunnen zeggen dat reclame vandaag de dag officieel is ingeburgerd in onze maatschappij. De vraag is alleen hoelang het nog zal duren voordat wij naïeve afnemers immuun worden voor deze – wezenlijk doorzichtige – commerciële uitingen?