Inschrijvingen: AD’s zijn booming, maar veel instituten krimpen

Foto: Kees Rutten

Bij het Instituut voor Associate Degrees staan dit studiejaar fors meer studenten ingeschreven dan het jaar daarvoor: een groei van 43,5 procent. Het Institute for Marketing and Commerce laat een flinke veer: 10,3 procent minder studenten dan vorig jaar.

Dat valt op te maken uit de interne instroomgegevens van de HU van de Dienst Finance, Control & Analytics. Het gaat hier om de definitieve inschrijvingen van studiejaar 2022/2023, die in maart bekend worden gemaakt. Deze gegevens zijn voor het ministerie van Onderwijs een belangrijke graadmeter voor de bekostiging van de hogeschool.

Het Instituut voor Associate Degrees (IAD) telt dit jaar bijna 1400 studenten bij twaalf opleidingen. Een opmerkelijke opmars voor dit jonge instituut, zoals de vooraanmeldingen al voorspelden. De HU besloot een aantal jaren geleden de stekker uit de toenmalige AD’s te trekken maar startte in 2018 weer met Eventmanagement. Daarna volgde de oprichting van meer AD’s.

Groeiers: AD, ICT en SvO

Ook landelijk stijgt de populariteit van de tweejarige opleidingen maar veel minder dan de explosieve groei bij het IAD van 43,5 procent. Die is vooral te danken aan de start van nieuwe AD’s, zoals Online Contentcreator (99 studenten) en E-commerce (59 studenten). Maar ook door de groei van bijvoorbeeld Health & Social Work (van 36 naar 116 studenten).

Daarnaast groeit het Institute for ICT stevig, met 6,9 procent naar 2211 eerstejaars. Ook het kleinere Seminarium voor Orthopedagogiek (SvO) zit na enkele mindere jaren weer flink in de lift. Een aanwas van 645 eerstejaars betekent een toename van 9,6 procent. Het kleine Instituut voor Gebaren, Taal en Dovenstudies moet het dit studiejaar met 8,2 procent studenten minder doen.

In de min: van marketing tot verpleegkunde

De dip bij het Institute for Marketing and Commerce komt voor rekening van beide opleidingen: Commerciële Economie en Ondernemerschap & Retail Management. Ook ruimschoots in de min staan de instituten Finance & Accounting (-7,5 procent), Design & Engineering (-6,8 procent) en Verpleegkundige Studies (-5,3 procent). De landelijk gesignaleerde grote teruggang bij de opleiding Verpleegkunde valt bij de HU mee: min 3 procent.

De Vereniging Hogescholen (VH) bracht enkele weken naar buiten dat de hogescholen dit studiejaar landelijk 5,4 procent minder studenten trokken dan het jaar ervoor. Bij de HU was de teruggang aanmerkelijk minder: min 1 procent. De VH gebruikte hierbij de definitieve instroomcijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Maar deze cijfers zijn niet zo gedetailleerd dat de aantallen inschrijvingen per instituut of opleiding opgevist kunnen worden.

Daarom zijn in dit artikel de interne cijfers van de hogeschool gebruikt. De gegevens van DUO en de HU zijn niet helemaal identiek. Uit de HU-cijfers blijkt een teruggang van 3,5 procent in plaats van min 1 procent van DUO. Dit komt doordat sommige gegevens verschillend verwerkt worden en er dus een klein verschil kan ontstaan.